Agressie tijdens hulpverlenen? Doe aangifte!
Agressie tegen hulpverleners is een aanhoudend probleem dat de laatste jaren veel aandacht krijgt. Aangifte doen als hulpverlener is dan van groot belang. Stichting Hulp voor Hulpverleners deed onderzoek naar de bereidheid om aangifte te doen.
Begin 2014 werd in Amsterdam een ambulancebroeder agressief belaagd door de hulpbehoevenden. Door zijn reactie daarop werd hij zelf verdachte nadat het slachtoffer aangifte tegen hem had gedaan. “Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn”, zegt Jacco Scheer, bestuurslid bij Stichting Hulp voor Hulpverleners. “Dit voorval was voor ons aanleiding om een enquête te houden onder hulpverleners over de bereidheid om aangifte te doen.”
Verdrievoudigd
In totaal hebben 2.551 hulpverleners de enquête ingevuld. Van het totale aantal respondenten geeft 63 % aan geconfronteerd te zijn met agressie en in 48 % van de gevallen gaat het om verbale agressie. Volgens de respondenten is het aantal incidenten verdrievoudigd ten opzichte van 2005/2006. Van de hulpverleners zegt 66 % bekend te zijn met de aangifteprocedure maar 12 % wist überhaupt niet dat zij aangifte konden doen.
Belangrijk
“Aangifte doen is belangrijk”, stelt Scheer. “Zonder aangifte wordt er niets geregistreerd en kan er niets worden gedaan. Uit de enquête bleek dat sommigen geen aangifte doen, omdat ze een andere hulpverlener niet willen belasten of omdat het te tijdrovend is. Als tijdens een dienst aangifte wordt gedaan, moet er vervanging komen. Als men wacht tot na de dienst of de volgende dag, dan schiet her er vaak alweer bij in.”
“Ook denken sommigen dat het niet nodig is om aangifte te doen als de politie het incident overneemt. Maar de politie kan alleen wat doen aan de ordeverstoring, zonder aangifte kunnen ze verder niets. Het opvallendst uit de enquête zijn de redenen waarom er geen aangifte wordt gedaan. Het betekent eigenlijk dat we iets binnen die cultuur moeten veranderen en dat de informatievoorziening vanuit de werkgever moet verbeteren.”
SIRE Campagne
De Stichting heeft de uitkomsten gepresenteerd aan de ministeries en het Expertisecentrum van Veilig Publieke Taak. Scheer: “Zij zijn degenen die informatie moeten verstrekken en campagnes moeten voeren voor verbetering. De SIRE Campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’ is de beste campagne die SIRE ooit gevoerd heeft, want 86 % van de Nederlanders kent de campagne. Het doel was om een maatschappelijke discussie op gang te brengen dat het niet normaal is om geweld te gebruiken tegen mensen die hulp komen verlenen. Het liefst zouden wij nu zien dat er een campagne komt voor gedragsverandering. Ook zou het helpen als het aangifteproces gemakkelijker zou verlopen.”
De ervaringen bij het aangifte doen, zijn over het algemeen positief. Toch geeft 27 % echter aan een negatieve ervaring te hebben. Dat heeft in veel gevallen te maken met represailles van de daders die het privé adres kennen via de aangifteprocedure. “Het is daarom belangrijk te weten dat ook anoniem aangifte kan worden gedaan, bijvoorbeeld via de werkgever”, zegt Scheer.