De e-bike in opmars

Eindelijk is het theehuis zo’n vijftig kilometer verderop binnen een ochtend bereikbaar of dat museum in een andere provincie. Met de auto zonder meer, maar ook tegenwoordig met de elektrische fiets of e-bike die wel tot 25 kilometer per uur kan gaan. Met een beetje zelf bijtrappen zit de vaart er goed in. Lekker buiten, gezond, een beetje bewegen zonder hondsmoe te worden. Je komt nog eens ergens en weer thuis.

Als het meezit tenminste. De elektrische fiets is niet zonder gevaren. Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek waren er in 2017 voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto. En een kwart van die fietsers verongelukten op de e-bike en high speed e-bike: 57 mensen, van wie driekwart in de leeftijd van 65 jaar of ouder. (bron: CBS)

Oorzaken zijn de reactiesnelheid van de e-biker, het moeilijk inschatten van de snelheid door andere weggebruikers en het blijkt dat e-bikers vaker slippen, van de weg raken of tegen een obstakel aan rijden (bron: Goedopweg.nl), met als achterliggende oorzaak de hogere snelheid dan die normale fietsen kunnen bereiken.

Een ander gevaar is de kans op ontploffing van de accu. Regelmatig is dit in het nieuws te lezen. De accu van een e-bike kan zelfs tijdens het fietsen ontploffen, waardoor de fietser ernstige brandwonden kan oplopen en ten val kan komen. Of tijdens het opladen van de accu met kans op brand in die ruimte en gevaarlijk voor iedereen die daar aanwezig is. De fiets is dan meestal total loss.

Zo kent elk vervoersmiddel zijn eigen gevaren, het is aan de gebruiker om zo goed mogelijk met zijn of haar vervoer om te gaan. Voor de highspeed-e-bikes (snelheden tot 45 kilometer per uur) geldt sinds 2017 een helmplicht, en wordt vanwege die snelheid gezien als brommer. Die plicht geldt nog niet voor de e-bikes met snelheden tot 25 kilometer per uur. Die beschouwt men vooralsnog als snorfiets.

Het zou niet gek zijn, om als e-biker altijd een helm te dragen. In sommige Europese landen geldt al een draagplicht voor alle fietsers, zoals in Finland. Buiten Europa is dat in Nieuw-Zeeland het geval. Een helm dragen tijdens het fietsen kan ernstig hersenletsel voorkomen. Met een cursus e-biken kan bewustwording van de snelheid en het anticiperen op andere weggebruikers en obstakels worden bijgespijkerd, wat preventief kan werken. Een rondje zoeken op internet levert al aardig wat cursussen op.

En als laatste opmerking, niet elk fietspad is geschikt voor weggebruikers met hoge snelheden, omdat er ‘normale’ fietsers zijn, kabbelend en keuvelend op pad, genietend van het moment en niet van de afstand of snelheid. Een fietssnelweg voor e-bikers en wielrenners, is dat misschien een oplossing?

Delen op social media

Word nu lid van de Nationale Bond EHBO

Schrijf je hier in