Drukke Tilburgse Kermis met veel gezelligheid en weinig incidenten

“Achtergrond van EHBO’ers varieert maar samenwerking is prima”

De allergrootste kermis van de Benelux maakte ook dit jaar haar reputatie waar met – over tien dagen verspreid – 1,3 miljoen bezoekers en 235 attracties uit binnen- en buitenland in een drie kilometer lang lint door de binnenstad van Tilburg. Dé topdag is altijd Roze Maandag met ruim 300.000 bezoekers.

Ad van Laarhoven is voorzitter van EHBO-vereniging Petrus Donders in Tilburg en hèt aanspreekpunt voor de EHBO en haar logistiek. Een van de kenmerken van deze editie was het warme weer. “De verwachting was dat er door de hitte dit jaar minder bezoekers zouden komen. Maar de mensen die overdag thuis bleven vanwege het weer, kwamen dit jaar ‘s avonds alsnog.”
“Op koelere dagen later in de week werd het alsnog wél hele dagen druk. Daarentegen was het op het grote gay-evenement Roze Maandag zeer regenachtig. Traditiegetrouw is dit de drukste dag maar door de regen waren er nu 75.000 minder bezoekers dan vorig jaar. Een kermis van uitersten dus.” De gemeente had vanwege de temperaturen maatregelen genomen en onder meer vernevelaars en sproei-installaties ingezet.

Containerunits
In totaal staan er drie EHBO-posten op de kermis, verspreid over het centrum. Van Laarhoven: “Een van de eerste stappen die ik heb ondernomen – toen ik verantwoordelijk werd voor de logistiek – is het regelen van goede voorzieningen. Ik was al langer bekend met zogenaamde mobiele containerunits die geschikt zijn voor een evenement als dit en die ingericht kunnen worden met behandeltafels en verbandmateriaal. In overleg met de Gemeente Tilburg zijn deze units aangeschaft.”

Samen met honderd vrijwilligers, SIGMA (Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie) en een coördinator van de ambulancedienst worden de EHBO-posten bemand. “Hoewel de achtergrond van de EHBO’ers varieert, is de onderlinge samenwerking prima. Ook is er natuurlijk ruimte voor een geintje. Zo is Roze Maandag altijd een bijzondere dag. Wij hebben de SIGMA-coördinator in roze aangekleed en daarvan een foto gestuurd naar zijn vrouw.”

Vaste protocollen
In de loop der jaren is de inzet van EHBO’ers gegroeid en professioneler geworden. “Mensen verwachten heel veel van ons, maar we blijven ‘eerste hulp’ en zijn geen medici. Een gedegen voorbereiding en (be)handelingen volgens vaste protocollen zijn tegenwoordig gemeengoed bij grote publieksevenementen. Tijdens de kermis werken alle afdelingen nu uitstekend samen. De tijd dat je niet bij elkaar in de keuken mocht kijken is gelukkig voorbij.”

Een explosie van een glasfles bij een eettent op de kermis, net na de opening, zorgde voor een grote steekvlam. Vier kramen raakten beschadigd. De hulpdiensten rukten uit met groot materieel maar de brand was snel onder controle. Van Laarhoven: “Gelukkig raakte niemand gewond. Er waren echter wel veel toeschouwers en door de flinke knal was er ook de nodige paniek.” Gelukkig was dit niet tekenend voor de rest van het evenement. “Snij- en schaafwonden, kneuzingen en breuken, blaren en pijntjes; kermisleed is doorgaans te overzien. Heel nare ongelukken heb ik niet meegemaakt. Geweld of bedreiging evenmin. Bij dronken slachtoffers houden we de aanhang altijd buiten of assisteert de politie. Maar ik kan goed met mensen omgaan en soms is wat aandacht al voldoende.”

Goed doel
Een rode draad door het evenement zijn de ‘Ronald McDonald’ huizen. “Uiteraard is de behandeling op de EHBO-post gratis. Toch vragen veel mensen naar de kosten. Speciaal hiervoor staat er een collectebus in de stand met als motto: “Geeft deze behandeling een goed gevoel, geef dan aan het goede doel.” Omroep Tilburg heeft een oproep gedaan voor het inzamelen van knuffelbeesten waaraan goed gehoor is gegeven. Het kinderfonds heeft enthousiast gereageerd op het initiatief.”

Zorgen
Zorgen over het voortbestaan van de EHBO zijn er nog altijd. Na de kermis zullen alle voorzitters van meewerkende EHBO-verenigingen samen de ongevallenrapporten bekijken en de cijfers optellen. “Die gebruiken we dan als bewijsvoering om de zorgverzekeraars aan te schrijven. De zeshonderd verwondingen konden we nu veelal ter plaatse behandelen. Wanneer bezoekers hiervoor naar een huisartsenpost zouden moeten gaan, kost dit in totaal al gauw € 18.000. Wij gaan vragen of zorgverzekeraars een bedrag ter beschikking willen stellen om onze voorraad en kennis op peil te houden.” Daarnaast is het uitwisselen van informatie ook een punt op de agenda. “Sommige verenigingen hebben ervaringen met organisaties over het niet nakomen van afspraken, de privacy van de slachtoffers wordt niet altijd gerespecteerd, etc. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.”

Risico’s herkennen
Van Laarhoven gelooft sterk in het ‘voorkomen van ongelukken’. “Bij een van de attracties werd gezwaaid met een kettingzaag. Hoewel een spookhuis voor rillingen moet zorgen, leverde dit de nodige risico’s op. Op last van de gemeente is dit onderdeel eruit gehaald. Tweede voorbeeld is dat in een bepaald deel van de kermis opvallend veel wespensteken voorkwamen. Dit is gemeld en de gemeente is direct in actie gekomen. De vuilniscontainer wordt nu vaker geleegd.” Van Laarhoven kijkt met een positief gevoel terug op de kermis. “Het blijft uniek dat er geen grote incidenten waren, met zoveel mensen bij elkaar. Dat zegt toch een hoop”.

Delen op social media

Word nu lid van de Nationale Bond EHBO

Schrijf je hier in