EHBO-app populair
Er is grote belangstelling voor de EHBO-app van het Rode Kruis. Al meer dan 320.000 mensen hebben de applicatie gedownload en al 1500 keer is er gebruik van gemaakt. Het Rode Kruis hoopt met deze app de EHBO kennis bij jong en oud te vergroten, zodat iedereen weet wat te doen bij een ongeval.
Met de applicatie kun je zien hoe je moet handelen in geval van nood. Met korte bondige instructies geeft het uitleg over 58 verschillende ongevallen. Zo kun je bijvoorbeeld vinden wat je moet doen bij brand- en snijwonden, maar ook bij diarree, flauwvallen, hersenschudding, hartstilstand en epilepsie. En als je zelf niets meer kunt doen, wijst de app je ook de weg naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost of ziekenhuis. Ook kun je gelijk 112 bellen. Merlijn Stoffels, woordvoerder van het Rode Kruis: ‘Om de informatie van de Rode Kruis-app te lezen is geen internetverbinding nodig. De meeste mensen hebben de applicatie gebruikt om preventief te kijken wat ze moeten doen in noodgevallen. Als ze in de trein zitten bijvoorbeeld.’ Behalve de directe downloads hebben ook nog eens 300.000 mensen online artikelen gelezen, instructie video’s bekeken en hun Eerste Hulp-kennis getest.
Succes
Het Rode Kruis heeft onder 6400 mensen een enquête gedaan over de app. Daaruit bleek onder meer dat de app 1500 keer is gebruikt, maar ook dat 95 procent van de gebruikers de app aanbeveelt bij anderen. Zij vinden de informatie duidelijk, nuttig en overzichtelijk. Volgens het Rode Kruis ligt daar ook het succes van de app. Stoffels: ‘De app sluit dus aan bij de informatiebehoefte van de consument. Niet iedereen heeft tijd om een EBHO cursus te volgen. Met de app hebben ze toch de benodigde informatie bij de hand. Het Rode Kruis hoopt natuurlijk wel dat de mensen door app interesse krijgen om meer te weten te komen over de Eerste Hulp. Een EHBO-cursus zou dan een mooi vervolg zijn. Op die manier hebben mensen niet alleen de kennis maar ook de vaardigheden. Uit onderzoek blijkt dat het de kans vergroot dat mensen ook daadwerkelijk hulp gaan verlenen bij een ongeval. De app is dus een mooie eerste stap, maar zeker niet het einddoel.’
Kennisniveau verhogen
Bijna de helft van alle Nederlanders heeft een smartphone, echter maar drie procent van alle Nederlanders heeft aantoonbare Eerste Hulp-kennis. In andere landen zoals Duitsland en Oostenrijk heeft tachtig procent van de bevolking deze kennis. Het doel van het Rode Kruis met deze app is dan ook het kennisniveau verhogen. Stoffels: ‘Het einddoel is zoveel mogelijk mensen overtuigen om de app te downloaden. Zodat zoveel mogelijk mensen weten wat ze moeten doen bij een ongeval.’ Het Rode Kruis probeert de kennis van de Eerste Hulp bij zoveel mogelijk Nederlanders te vergroten. Bij zowel jong als oud. Stoffels: ‘We weten niet welke leeftijd de gebruikers van de app hebben.
Waarschijnlijk zijn er veel jongeren bij, aangezien jongeren vaak een smartphone bezitten. Dus we zijn blij als we hun hiermee kennis bijbrengen van de EHBO. In geval van nood kunnen ze de ouderen bijstaan. En jong geleerd is nog altijd oud gedaan.’
Functioneel
De inhoud van de app is gebaseerd op Europese Richtlijnen. En de teksten zijn leidend geweest voor het uiteindelijk ontwerp. Stoffels: ‘We hebben geprobeerd de app zo simpel en strak mogelijk te houden. Een app waarbij je zo snel mogelijk wilt zien wat je moet doen, hoeft niet mooi te zijn, hij moet vooral functioneel en gemakkelijk te gebruiken zijn.’ Het Rode Kruis is een van de grote spelers op het gebied van Eerste Hulpverlening en Eerste Hulp-onderwijs. Door de inspanningen van het Rode Kruis worden wereldwijd jaarlijks tienduizenden levens gered. Met de app hoopt het Rode Kruis dit aantal te vergroten.
De EHBO app is beschikbaar voor Apple, Android en Windows telefoons. Je kunt de app downloaden op de website van het Rode Kruis, www.rodekruis.nl of zoeken in de app winkel van jouw telefoon. Zoek dan op ‘Rode Kruis’.