Wees wijs met uw smartphone

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Vier op de vijf Nederlanders beschikken over een mobiele telefoon. Hoewel deze apparaten vaak verfoeid worden vanwege het asociale gedrag van de gebruiker, wegen de sociale voordelen op tegen de nadelen.

De wens om overal en altijd bereikbaar te zijn komt bij eerste hulpverlening zeker van pas, tenslotte is een telefoontje naar 112 snel gedaan wanneer een pleister niet volstaat. Dit kan zowel door een betrokken burger als een gediplomeerde EHBO’er worden uitgevoerd. Bovendien zijn met de bijgeleverde camera ook direct foto’s te maken van de situatie.

Apps
Zegt u smartphone, dan zegt u daarmee ook apps. Werden deze kleine programmaatjes die u op uw telefoon kunt installeren enkele jaren geleden nog gezien als een voorbijgaande rage, onderzoek wijst uit dat nu 86% van de ‘smartphonetijd’ 1) hieraan wordt gespendeerd. De populariteit en toegankelijkheid zijn zeker reden geweest voor organisaties om informatie via deze manier te delen.

Voorbeelden
Wanneer u in de ‘App store’ of in ‘Play store’ het woord EHBO zoekt, dan komt allereerst die van Het Rode Kruis naar boven. Voor de gediplomeerde EHBO’er is eerstehulpverlening bekende materie. Toch kan het handig zijn om ruggensteun te krijgen bij bijvoorbeeld een verkeersongeluk of alcoholvergiftiging, maar ook bij kwaaltjes zoals blaren of een bijensteek. Bij serieuze en gecompliceerde hulpacties krijgt u stapsgewijs met afbeeldingen te zien wat u moet doen, met bovenin een knop om het (Nederlandse) alarmnummer te bellen en de mogelijkheid om alle stappen op te laten lezen. Als EHBO’er kunt u ook de pushnotificaties van de app aanzetten. U krijgt dan een bericht als iemand bij u in de buurt hulp nodig heeft. De app is gratis te downloaden.

Voor de beschikbaarheid van een AED zijn diverse apps beschikbaar om de dichtstbijzijnde te lokaliseren. Een voorbeeld ervan is ‘AED4.EU’ (van het Radboud UMC). De gegevens in deze app zijn ook gedeeld in die van het Nederlandse Rode Kruis. Dan zijn er nog diverse alarmeringssystemen, zoals het ‘AED Alert-System’ van Hartveilig wonen. Daar kunnen EHBO’ers zich melden evenals bezitters van een AED, zodat beiden opgeroepen kunnen worden in geval van nood, gerelateerd aan ieders locatie. Voor reanimatie-instructies is daar ook nog de app van de Hartstichting.

Veiligheid
De ‘HELP!’ app verbindt mensen om elkaar te helpen in noodsituaties. Als u via de app alarm slaat, wordt 112 gebeld en worden mensen in de nabijheid, die de app ook hebben gedownload, gealarmeerd. Om misbruik te voorkomen, wordt achteraf aan de helpers gevraagd of het alarm terecht was. Als twee of meer helpers aangeven dat een alarm vals was, dan ontvangt de melder een waarschuwing. Als dit nogmaals voorkomt, kan de betreffende gebruiker geen alarm meer slaan.

Goed voorbereid op reis
Alle onafhankelijke informatie om gezond op reis te gaan èn gezond weer thuis te komen overzichtelijk in de app ‘GGD op reis’. Dan is er bijvoorbeeld nog de ‘Vakantiedokter-app’, waarmee u altijd medisch advies op zak heeft. U kunt chatten met een verpleegkundige, die zo nodig een arts inschakelt om uw probleem te bespreken. Is er een medische behandeling nodig, dan krijgt u het adres van een ziekenhuis of apotheek in de buurt. Vooral het directe contact met een Nederlands sprekende medisch expert kan erg prettig zijn als u onzeker bent of u in het buitenland medische hulp moet inschakelen. U kunt ook een foto meesturen van ‘het plekje’ of ‘de bult’, zodat de deskundige goed kan zien wat er aan de hand is. Deze app is gemaakt door Zilveren Kruis, maar u krijgt ook advies als u klant bent bij een andere zorgverzekeraar.

Privacy
Apps kunnen uw gedrag op het web bijhouden, uw contactenlijst inzien, telefoontjes plegen zonder dat u het weet, uw locatie nagaan, uw bestanden doorzoeken, en nog veel meer. Voordat u een app downloadt, krijgt u vaak te zien wat voor soorten informatie de app over u verzamelt. U moet eerst op ‘OK’ drukken voor de installatie begint. Voor de meeste EHBO/AED-apps is het feit dat ze uw locatie kunnen bepalen, juist de reden van bestaan.

Help uzelf helpen
Bent u zelf slachtoffer? Soms is het dan niet mogelijk aan te geven welk familielid of welke kennis moet worden gewaarschuwd. Door dit nummer op te slaan onder ICE (In Case of Emergency) is dit voor de hulpdiensten snel op te zoeken. Met een smartphone kunt u dus ook indirect uzelf helpen!

Delen op social media

Word nu lid van de Nationale Bond EHBO

Schrijf je hier in