Zwembadpersoneel als EHBO’er actief op vaccinatielocatie

Door de lockdown kwamen de medewerkers van zwembad De Meerval in het Gelderse Wijchen noodgedwongen zonder werk thuis. Geen zwemles, Aqua Jogging of baantjes trekken en geen gezellige bedrijvigheid in ‘hun’ bad. Men besloot echter niet bij de pakken neer te gaan zitten. Alle 23 vaste medewerkers maken zich inmiddels bijzonder nuttig op verschillende terreinen, waaronder als EHBO’er op een grote vaccinatielocatie.

Eind vorig jaar kwam opnieuw het sombere bericht dat zwembaden en andere locaties waar mensen samenkomen hun deuren moesten sluiten. Voor twee weken, zo werd aanvankelijk gedacht, inmiddels weten we beter. Op het moment van schrijven – we beleefden afgelopen week de warmste februaridagen ooit gemeten – duurt de sluiting al maanden voort.
Helpende hand
Ondanks het feit dat een duidelijk perspectief nog altijd ontbreekt, bewijzen de medewerkers van zwembad De Meerval de vervelende situatie waarin ze verkeren uitstekend te kunnen ‘omdenken’. Aanleiding was een mail van de voorzitter van de EHBO-vereniging in Wijchen, waarin aandacht werd gevraagd voor het grote tekort aan EHBO’ers om de onlangs geopende vaccinatielocatie in diezelfde plaats te kunnen bemannen. Algemeen manager Sven Moors kwam direct in actie en besloot met zijn team een helpende hand te bieden.

Talentvolle mensen
“Ik kon het niet langer aanzien dat 23 talentvolle mensen van overheidswege niet konden werken, terwijl ze over zoveel goede kwaliteiten beschikken”, vertelt hij. “De schreeuw om mensen die eerste hulp kunnen verlenen, bracht me op het idee om ons aanbod op de ontstane vraag af te stemmen. EHBO is immers een wezenlijk onderdeel van het reilen en zeilen in een zwembad en al onze medewerkers kunnen dan ook bouwen op een uitgebreide ervaring, aangevuld met nieuwe kennis en vaardigheden die we putten uit driejaarlijkse (herhalings)cursussen. Daar komt bij dat iedereen over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) beschikt.”

Moors besloot de bereidheid onder het personeel te peilen en al snel bleek dat van alle medewerkers die in vaste dienst zijn bij het zwembad, er niet één was die zich niet in wilde zetten. “Iedereen was juist dolblij om weer aan de slag te kunnen en opnieuw van betekenis te kunnen zijn”, vertelt hij. Inmiddels zijn op verschillende plekken werknemers actief, van zweminstructeurs tot facilitair medewerkers, maar ook de dames van de front office en manager Sven zelf. “Want goed voorbeeld doet goed volgen.”

Nazorg uit voorzorg
Eva van de Pol is één van hen. Normaal gesproken is ze als instructeur in opleiding verantwoordelijk voor het zwemonderwijs, nu is ze actief op verschillende werkplekken, waaronder een vaccinatielocatie. Als EHBO’er biedt Eva er nazorg aan mensen die net hun vaccinatie hebben gekregen. Die nazorg gebeurt uit voorzorg, omdat de verschillende vaccins tegen Covid-19 nieuw zijn, en men er zeker van wil zijn dat hulp kan worden geboden als mensen na het krijgen van een prik onwel zouden worden. “Daarvoor komen zij na de vaccinatie in een soort wachtruimte”, legt Eva uit. “Daar begint onze taak. We vragen mensen om er plaats te nemen, op anderhalve meter maar zonder het gebruikelijke mondkapje. Zo kunnen we bij hen eventuele afwijkende gelaatstrekken opmerken.”

Sociale functie
Met vervelende bijwerkingen heeft men overigens nog niet te maken gehad in Wijchen. “Wel komt het soms voor dat mensen onwel worden door de spanning. Niet iedereen kan immers even goed tegen prikken.” Naast het verlenen van eerste hulp, indien nodig, hebben de EHBO’ers op de vaccinatielocatie volgens Eva dan ook in zekere zin een sociale functie. “Zo zorgen we ervoor dat mensen zich op hun gemak voelen, door een gesprekje aan te knopen of een grapje te maken.”

Andersom zorgen de sociale contacten die Eva op haar tijdelijke nieuwe werkplek heeft ervoor dat ze positief weet te blijven in deze onzekere tijd. “We leefden het afgelopen jaar vaak van persconferentie naar persconferentie, tevergeefs hopend op goed nieuws”, vertelt ze daarover. “Nu ik weer een dagelijks ritme heb en vaker onder de mensen ben, weet ik mijn zinnen beter te verzetten.”

Veelzijdigheid van hulpverleners
De veelzijdigheid van hulpverleners blijkt uit de andere plekken waar Meerval-medewerkers actief zijn. “Wij zijn een gemeentelijk zwembad en hebben daardoor een korte lijn naar de gemeente”, legt Sven uit. “Via gesprekken met ambtenaren van verschillende beleidsterreinen, kwamen steeds meer plekken ter sprake waar onze inzet op prijs gesteld werd.” Het gaat daarbij steeds locaties waar krachten met een EHBO-achtergrond gezocht worden. Sven noemt als voorbeeld welzijnsorganisatie MeerVoormekaar, waarvoor medewerkers worden ingezet om op huisbezoek te gaan bij mensen die hulpbehoevend zijn of te maken hebben met eenzaamheid.
Zweminstructeur Kelly Brinkman kon op haar beurt met een aantal collega’s terecht op haar oude stageplek, basisschool De Viersprong, om noodopvang mogelijk te maken voor kinderen van ouders met vitale beroepen. Zij zorgden daar dat leerlingen online les konden volgen, dat er netjes huiswerk werd gemaakt en natuurlijk ook dat er van tijd tot tijd lekker gespeeld kon worden.
Hoewel hun tijdelijke werk hen veel voldoening geeft, hopen Sven en Eva niets liever dan snel weer aan de slag te mogen in hun eigen zwembad. Wij kunnen niets anders dan van harte met hen mee hopen.

Delen op social media

Word nu lid van de Nationale Bond EHBO

Schrijf je hier in